KODE IKLAN DFP 1 Soal Pengayaan Un Smp/Mts Mata Pelajaran Bahasa Inggris | kumpulan ilmu dan pengetahuan penting

Soal Pengayaan Un Smp/Mts Mata Pelajaran Bahasa Inggris

KODE IKLAN 200x200
KODE IKLAN 336x280
SOAL PENGAYAAN UJIAN NASIONAL Sekolah Menengah Pertama /MTS MATA PELAJARAN BAHASA INGGRIS 2014-2015
Choose A, B, C, or D which best answer the questions.
Read Text 1 and answer question 1.
 siswa sanggup melengkapi pernyataan perihal makna teks tersebut dengan sempurna SOAL PENGAYAAN UN SMP/MTS MATA PELAJARAN BAHASA INGGRIS

Indikator  : Menentukan makna caution
Indikator soal : Disajikan sebuah teks caution, siswa sanggup melengkapi pernyataan perihal makna teks tersebut dengan tepat.

Soal no. 1
1.  The text means that the students … .
A.  May enter the laboratory with any coats
B.  must buy a white coat to enter the laboratory
C.  have to wear a lab coat when using the laboratory
D.  should put off the lab coat when the laboratory is used

Kunci Jawaban : C
Pembahasan  : Makna (maksud orang menulis teks) yang sempurna dari teks di atas yaitu mengharuskan orang untuk menggunakan ”lab coat”. Kata kunci terdapat pada kata must be worn = have to wear”.
Read Text 2 and answer questions 2 and 3.
Text 2

To Our Beloved Student Yohanita.

CONGRATULATIONS
We would like to congratulate you on your success to be the best graduate of  
SMP Al Azhar this year.
You deserve to get such a title because of your best marks of all subjects of the final examination. 
We are proud of you so much.
We hope that you will inspire the students.

Mr. Suyanto M.Pd

Indikator  : Menentukan tujuan komunikatif teks.
Indikator soal : Disajikan sebuah teks greeting card siswa sanggup melengkapi pernyataan perihal tujuan komunikatif dari teks tersebut dengan tepat.

Soal no. 2
2.  The text is written by the writer … on her success to be the best graduate of the school.
A.  to ask for Yohanita’s attention
B.  to congratulate Yohanita
C.  to show Yohanitas’s ability
D.  to send his best regards
Kunci Jawaban : B
Pembahasan  : Jenis teks yg ditanyakan berbentuk kartu ucapan. Ini berarti bahwa teks
itu ditulis untuk mengucapkan selamat (congratulate) kepada orang. Kaprikornus balasan yang sempurna yaitu B.

Indikator : Menentukan info tersirat
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks greeting card siswa sanggup melengkapi pernyataan
berisi info tersirat di dalam teks tersebut dengan tepat.

Soal no. 3
3.  From the text we know that Yohanita is a … student.
A.  rich
B.  clever
C.  boastful
D.  beautiful

Kunci Jawaban : BPembahasan  : Dari teks diketahui bahwa Yohanita menjadi lulusan terbaik lantaran menerima nilai terbaik untuk semua mata pelajaran UN. Dari info ini sanggup disimpulkan bahwa Yohanita yaitu seorang siswa yang pandai
.
Read Text 3 and answer questions 4 and 5.
Text 3
 siswa sanggup melengkapi pernyataan perihal makna teks tersebut dengan sempurna SOAL PENGAYAAN UN SMP/MTS MATA PELAJARAN BAHASA INGGRIS

Indikator  : Menentukan info rinci.
Indikator soal : Disajikan sebuah teks short message siswa sanggup memilih balasan pertanyaan perihal info rinci di dalam teks tersebut dengan tepat.

Soal no. 4
4.  Why did the writer ask Ryan to come to school?
A.  To finish their project.
B.  To meet his teacher.
C.  To receive Herdy’s present.
D.  To ask for his buddy’s friend.

Kunci  Jawaban :  A
Pembahasan  : Dari teks diketahui bahwa Ryan diminta tiba oleh Mrs. Ida untuk menuntaskan project kelompoknya. Kaprikornus alasan mengapa penulis pesan meminta Ryan tiba yaitu balasan A yang paling tepat. 
Indikator  : Menentukan info tersirat.
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks short message siswa sanggup memilih balasan pertanyaan perihal info tersirat di dalam teks tersebut dengan tepat.

Soal no. 5
5.  What is the relationship between Ryan and the writer?
A.  Brothers.
B.  Relatives.
C.  Roommates.
D.  Classmates.
Kunci Jawaban : DPembahasan  : Dari teks diketahui bahwa Ryan dan penulis sama-sama seorang  pelajar. Kata kuncinya pada kata our project. Berarti sanggup disimpulkan bahwa mereka sobat sekelas. Bukan korelasi yang lain. Kaprikornus balasan paling sempurna yaitu D.

Read Text 4 and answer questions 6 to 7.
Text 4

Indikator  : Menentukan info tertentu.
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks announcement siswa sanggup memilih balasan pertanyaan perihal info tertentu di dalam teks tersebut dengan tepat.

Soal no. 6
6.  What did the school do to celebrate its anniversary?
A.  To hold a special bazaar.
B.  To have a martial art competition.
C.  To do all extracurricular activities.
D.  To highlight all events well.
Kunci  Jawaban :  A Pembahasan  : Dari teks diketahui bahwa sekolah akan mengadakan aktivitas ekspo untuk memperingati hari jadinya. Kaprikornus balasan pertanyaan yang sempurna yaitu A.
Indikator  : Menentukan info rinci di dalam teks
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks announcement siswa sanggup melengkapi pernyataan perihal info rinci di dalam teks tersebut dengan tepat.
Soal no. 7
7.  The school did not have all the extracurricular activities on that day because … .
A.  the sport hall would be used for the celebration of the school anniversary
B.  all students had to attend the bazaar and buy everything sold in the event
C.  there was an attractive music show performed by all students of the school
D.  nobody was interested in playing basketball in the sport hall that day
Kunci Jawaban  : APembahasan  : Dari kalimat terakhir teks diketahui bahwa lantaran adanya kegiatan bazar, maka kegiatan ekstrakurikuler tidak dilakukan hari sabtu itu. Kaprikornus balasan pertanyaan yang sempurna yaitu A.

Read Text 5 and answer questions 8 and 9.
Text 5
Graduation Open House Event
To Honor Our Beloved Son
Fajar Ramadhan Afifi
Upon His Graduation From Sekolah Menengah Pertama MUTIARA
Please Join Us on Saturday, July 25
th
7:00 – 9:00 PM
Marsekal Surya Dharma Street No. 70 Neglasari
RSPV to Shara 0817836773 by July 19th

Indikator : Menentukan tujuan komunikatif teks.
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks “invitation” siswa sanggup melengkapi pernyataan perihal tujuan komunikatif teks dengan tepat.

Soal no. 8
8.  The writer wrote the text … .
A.  to announce students’ graduation
B.  to promote a reunion program
C.  to amuse the beloved son
D.  to invite someone to come to a party
Kunci Jawaban : D Pembahasan : Teks yang disajikan berbentuk usul pesta atas keberhasilan anak dalam sekolahnya. Karena itu tujuan penulisan teks ini yang sempurna yaitu pada balasan D.
Indikator  : Menentukan info rinci.
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks invitation siswa sanggup melengkapi pernyataan perihal info rinci di dalam teks dengan tepat.
Soal no. 9
9.  Fajar’s parents celebrated his graduation because they….
A.  fulfilled their promise to the son
B.  respected their son’s achievement
C.  wanted publication for their son
D.  admired their son’s school
Kunci Jawaban : B
Pembahasan  : Alasan orang bau tanah mengundang orang yaitu dalam rangka menghargai sukses anak. Kata kunci ada pada kata to gaji Kaprikornus balasan pertanyaan yang sempurna yaitu B.
Read Text 6 and answer questions 10 and 11.

Text 6
A Trip to a Local French School
Day 1 – Depart from New York to France
Day 2 – Full day at local French school
08.00 a.m. - 08.30 a.m. : Continental breakfast in the hotel lobby
08.30 a.m. – 09.00 a.m. : Travel to local school by minibus
09.00 a.m. – 17.00 p.m. : Follow daily schedule of the local French school
17.00 p.m. – 17.30 p.m. : Travel back to the hotel
17.30 p.m. – 18.30 p.m. : Dinner
18.30 p.m. – 20.30 p.m. : Evening activities (student journal writing)
20.30 p.m. – 21.00 p.m. : Prepare for bed – lights out.New York
Indikator  : Menentukan info tertentu.
Indikator soal : Disajikan sebuah teks schedule siswa sanggup memilih balasan pertanyaan pernyataan perihal info tertentu dengan tepat.
Soal no. 10
10. What did the school plan to do based on the text?
A.  To go to New York City.
B.  To stay at a good hotel.
C.  To visit a local French school.
D.  To go to schools in France.
Kunci Jawaban : CPembahasan  : Dari judul terang yang sekolah rencanakan yaitu berkunjung ke salah satu sekolah di Negara Perancis.
Indikator  : Menentukan makna kata.
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks “schedule” siswa sanggup memilih balasan pertanyaan perihal makna kata dalam teks tersebut dengan tepat.
Soal no. 11
11. “Day 1 – Departfrom New York to France.”
What does the underlined word mean?
A.  Continue
B.  Come
C.  Stay
D.  Leave
Kunci Jawaban : D
Pembahasan : Kata leave punya beberapa arti. Dalam kalimat di atas arti kata depart=leave. Kaprikornus Jawaban D yang paling tepat.
Read Text 7 to answer questions 12 to 14.
Text 7

From  : Gany_Khan@yahoo.com
Subject  : sharing happiness
Dear Diana,

How are you? Hope everything went well with you there. As you know I’ve been studying in Sydney for three months, and I started to feel more accustomed to everything I face here. I know this is my best decision I ever made: I learnt a lot, met so much friendly people, and had a great time! I learned a lot especially about different cultures, ways of living and of course about myself.

If you have the opportunity to study abroad, I would highly recommend it. If you have the opportunity, get out of your comfort zone and step into your next adventure!
Love,
Gani

Indikator  : Menentukan info tertentu.
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks “Email” siswa sanggup melengkapi pernyataan perihal info tertentu di dalam teks dengan tepat.
Soal no. 12
12. The writer has been in Australia for … months.
A.  one
B.  two
C.  three
D.  four
Kunci Jawaban : C
Pembahasan  : Dari teks diketahui penulis sudah di Sydney selama 3 hari untuk belajar. Kaprikornus Jawaban pertanyaan telah berapa usang penulis di Australia yaitu C yang paling tepat.
Indikator  : Menentukan acuan kata.
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks “Email” siswa sanggup melengkapi pernyataan perihal acuan kata di dalam teks dengan tepat.
Soal no. 13
13. “ I would highly recommend it.” What does the word “it” refer to?
A.  To make a decision.
B.  To study in Sydney.
C.  To go along with Australian.
D.  To get the opportunity.
Kunci Jawaban : B Pembahasan  : Kata ganti it merujuk pada benda atau sesuatu atau suatu kegiatan. Dalam teks ini kata it merujuk pada kegiatan berguru di Sydney. Kaprikornus balasan B yang paling tepat.
Indikator : Menentukan info tersirat.
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks “Email” siswa sanggup melengkapi pernyataan perihal info tersirat di dalam teks dengan tepat.
Soal no. 14
14. The writer thinks that Sydney is a … city to study.
A.  crowded
B.  nice
C.  different
D.  terrible
Kunci Jawaban : BPembahasan  : Berdasarkan pernyataan penulis ibarat I learnt a lot, met so much friendly people, and had a great time! I learned a lot especially about different cultures, ways of living…dapat disimpulkan kalau ia menyukai berguru dan menganggap Sydney sebagai kawasan yang baik untuk belajar. Kaprikornus Jawaban B yang paling tepat.

Read Text 8 and answer questions 15 to 17.
Text 8
Indikator  : Menentukan tujuan komunikatif.
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks “Iklan ” siswa sanggup melengkapi pernyataan perihal tujuan komunikatif penulisan teks dengan tepat.
Soal no. 15
15. The text is written to … a product named Too Shiba Ellite.
A.  buy
B.  show
C.  explain
D.  advertise
Kunci Jawaban : D
Pembahasan  : Bentuk teks berupa iklan di koran. Orang menciptakan teks ibarat ini untuk menjual suatu produk. Kaprikornus balasan D yang paling sempurna yaitu untuk mempromosikan barang berupa laptop lewat Koran.
Indikator  : Menentukan info rinci.
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks “Iklan ” siswa dapatmenentukan balasan pertanyaan perihal tujuan komunikatif penulisan teks dengan tepat.
Soal no. 16
16. Why should the readers buy the product soon?
A.  The price of the product this time is rather expensive.
B.  The computer will not be produced anymore now.
C.  The product will not be sold at New Technology anymore.
D.  The gadget is easy for all people to get everywhere.
Kunci Jawaban : C
Pembahasan  : Pembaca diminta segera membeli produk laptop itu di took new technology terdekat mereka lantaran stoknya sedikit. Kaprikornus bila terlambat akan kehabisan. Kaprikornus Jawaban C yang paling tepat.
Indikator : Menentukan info tersirat.
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks “Iklan ” siswa sanggup memilih balasan pertanyaan perihal info tersirat dengan tepat.
Soal no. 17
17. What type of computer is it based on the text?
A.  An LCD.
B.  A laptop.
C.  A tablet.
D.  A processor.
Kunci Jawaban : B
Pembahasan  : Dari kata touchpad dan battery sanggup disimpulkan bahwa gadget yang diiklankan berupa laptop.
Read Text 9 and answer questions 18 to 20.
Text 9

Interesting Letter Holder
Things you need
•  A shoebox
•  Cardboard sheet
•  Different colored glazer paper
•  Glue
•  Scissors
•  Pencil, eraser, and sketch pens

Methods
1.  Take a shoebox without the lid.
2.  Draw out a fishing boat on the cardboard and cut it.
3.  Use glazed paper in different colors to stick on the cardboard boat so that it looks bright and colorful.
4.  Stick the boat on one side of the shoebox. Now Your letter holder is ready to use.
Indikator  : Menentukan info tertentu.
Indikator soal : Disajikan sebuah teks procedure siswa sanggup memilih balasan pertanyaan perihal info tertentu dengan tepat.

Soal no. 18
18. What should you do after drawing out a fishing boat on the cardboard?
A.  Cut the cardboard.
B.  Use the glue to stick it.
C.  Stick the boat on the picture.
D.  Draw the picture again and paint it.
Kunci  Jawaban :  A
Pembahasan  : Pertanyaannya apa yang dilakukan sehabis melaksanakan draw out a fishing boat on the cardboard. Dari teks diketahui sehabis menggambar kita diminta cut the cupboard. Kaprikornus balasan yang paling sempurna yaitu A.
Indikator : Menentukan tujuan komunikatif teks.
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks procedure siswa sanggup memilih balasan pertanyaan perihal tujuan komunikatif dengan tepat.
Soal no. 19
19. What is the writer’s purpose to write the text?
A.  To give complete description on shoeboxes.
B.  To tell the way to make a letter holder.
C.  To recycle shoeboxes for other purposes.
D.  To tell readers how to make use of shoeboxes.
Kunci Jawaban : B
Pembahasan  : Teks dalam soal ini berbentuk teks mekanisme perihal cara menciptakan suatu benda. Berarti teks ini dibentuk orang untuk menjelaskan cara menciptakan sesuatu itu. Sesuatunya berupa apa sanggup dibaca pada judul. Kaprikornus balasan yang paling sempurna berdasar judul untuk soal ini yaitu B.
Indikator : Menentukan acuan kata.
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks procedure siswa sanggup memilih balasan pertanyaan perihal kata acuan dalam teks tersebut dengan tepat.
Soal no. 20
20. “Draw out a fishing boat on the cardboard and cut it.”
What does the word “it” in the sentence refer to?
A.  The cardboard.
B.  The fishing boat.
C.  The scissor
D.  The lid.
Kunci Jawaban : A
Pembahasan  : Kata ganti “it” digunakan untuk mengganti kata benda.Benda yang dimaksud dalam kalimat ini tentu saja cardboard bukan fishing boat. Karena yang sanggup dipotong hanya benda cardboardnya. Kaprikornus balasan A yang paling tepat.

Read Text 10 and answer questions 21 to 24.
Text 10
Venice is a city in northern Italy. It has been known as the “Queen of the Adriatic”,
“City of Bridges”, and “The City of Light”. The city stretches across 117 small islands in the marshy Venetian Lagoon along the Adriatic Sea in northeast Italy.
Venice is world famous for its canals. It is built on an archipelago of 117 islands formed by about 150 canals in a shallow lagoon. The islands on which the city is built are connected by about 400 bridges. In the old centre, the canals serve the function of roads, and every form of transport is on water or on foot.
You can ride gondola there. It is the classical Venetian boat which nowadays is mostly used for tourists, or weddings, funerals, or other ceremonies. Now, most Venetians travel by motorised waterbuses which ply regular routes along the major canals and between the city’s islands. The city has many private boats. The only gondolas still in common use by Venetians are the Traghetti, foot passenger ferries crossing the Grand Canal at certain points without bridges.
Adapted from: http://www.wikipedia.com
Indikator  : Menentukan citra umum.
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks descriptive siswa sanggup memilih balasan pertanyaan perihal citra umum isi bacaan dengan tepat.
Soal no. 21
21. What does the text tell you about?
A.  Gondola.
B.  Traghetti.
C.  Venice.
D.  Italy.
Kunci Jawaban : C
Pembahasan  : Soal menanyakan perihal citra umum isi bacaan atau topic bacaan. Berdasar kalimat-kalimat yang ada pada teks, semuanya mengarah atau menjelaskan perihal kota Venice. Ini berarti isi teks secara umum mengenai Venice. Kaprikornus balasan yang paling sempurna yaitu C.
Indikator  : Menentukan info tertentu.
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks descriptive siswa sanggup melengkapi pernyataan perihal info tertentu di dalam teks dengan tepat.
Soal no. 22
22. What transport crosses the Grand Canal for foot passengers at certain points without
bridges?
A.  Gondolas.
B.  Traghetti.
C.  Waterbuses.
D.  Lagoon.
Kunci Jawaban : B
Pembahasan  : Dari kalimat simpulan teks diketahui adanya alat transport yang digunakan untuk menyebrangi Grand Canal yaitu ferry yang berjulukan Traghetti. Kaprikornus balasan pertanyaan yang paling sempurna untuk soal ini yaitu B.
Indikator  : Menentukan info tersirat.
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks descriptive siswa sanggup melengkapi pernyataan perihal info tersirat di dalam teks dengan tepat.
Soal no. 23
23. From the text we can say that Venice belongs to a city of ….
A.  water
B.  ceremonies
C.  buses
D.  funerals
Kunci  Jawaban :  A
Pembahasan  : Dari teks diketahui bahwa orang-orang di kota Venice bepergian menggunakan transport air. Ini sanggup disimpulkan bahwa kota Venice lebih sempurna disebut kota air dibandingkan dengan panggilan yang lain. Kaprikornus balasan pertanyaan yang paling sempurna untuk soal ini yaitu A.
Indikator  : Menentukan pokok pikiran.
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks descriptive siswa sanggup memilih balasan pertanyaan perihal pokok pikiran salah satu paragraph teks dengan tepat.
Soal no. 24
24. What does the second paragraph of the text tell us about?
A.  The forms of transport in the world.
B.  The canals and roads that people like to use.
C.  The archipelago that has a lot of islands.
D.  Venice as the world famous for its canals.
Kunci Jawaban : DPembahasan : Kalimat-kalimat penjelas dalam paragraf 2 menjelaskan perihal kota venice yang populer di dunia lantaran kanalnya. Kaprikornus balasan pertanyaan yang paling sempurna untuk soal ini yaitu D.
For questions 25 to 27 choose the best words to complete Text 11.
Text 11
Last year, I left New Zealand for Bunaken Island. I … (25) there with a group of New Zealand divers. Getting there was not quite difficult. Soon after our arrival at Bunaken, we got a general briefing. It included a description about how to take pictures under water. Then, we began our diving. In our diving we saw groups of …. (26) fish. In order to identify them, we needed a good guide. Without some knowledge of their habitat and behavior, it was difficult to identify. In summary, the trip was mostly enjoyable. This place is really impressive with its marine … (27). We will come again
to visit this beautiful Island this year.
Source: ross-shield.blogspot.com

Indikator  : Melengkapi teks dengan kata kerja.
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks recount dengan tiga rumpang siswa sanggup memilih kata kerja yang sempurna untuk melengkapinya.
Soal no. 25
25. A. arrived
B.  went
C.  stayed
D.  spent
Kunci Jawaban : BPembahasan  : Dari konteks kalimat, maka kata yang paling sempurna yaitu went. Kata kerja lain tidak tepat. Kaprikornus balasan soal ini yaitu B.
Indikator  : Melengkapi teks dengan kata sifat.
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks recount dengan tiga rumpang siswa sanggup memilih kata sifat yang sempurna untuk melengkapinya.
Soal no. 26
26. A. wide
B.  big
C.  large
D.  tiny
Kunci Jawaban : D
Pembahasan  : Soal menanyakan ikan yang ibarat apa sehingga dibutuhkan guide untuk mengetahuinya dan di mana habitatnya. Ini hanya mungkin bila jenis ikan yang dimaksud yaitu sangat kecil. Kaprikornus balasan soal ini yang paling sempurna yaitu D.
Indikator  : Melengkapi teks dengan kata benda
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks “Recount ” dengan tiga rumpang siswa sanggup memilih kata benda yang sempurna untuk melengkapinya.
Soal no. 27
27. A. things
B.  love
C.  life
D.  joy
Kunci Jawaban : C
Pembahasan  : Dari konteks kalimat,khususnya kata place dan marine maka kata yang paling sempurna yaitu life. Kata lain kurang cocok dengan kalimatnya. Kaprikornus balasan soal ini yaitu C.

Read Text 12 and answer questions 28 to 30.
Text 12
Once a fisherman named Batara Guru Sahala lived in Batakland. One day, he caught a fish. To his surprise, he found that the fish could talk! It begged Sahala to set it free.
Sahala did accordingly.
As soon as the fish was free, it changed into a woman. She was so beautiful that the fisherman fell in love with her at once. He asked her to marry him. The woman agreed to marry Sahala. However, she told him that he must never let out the secret that she was once a fish. Sahala promised her that he would not tell anyone about it.
They were happily married, and had two daughters. Every morning, Sahala went out fishing. His daughters would bring him his lunch. One day, however, instead of bringing the food to their father, the girls ate it. When Sahala learnt what they had done with his meal, he got very angry. He shouted at them, saying, “You behaved exactly like the daughters of a fish.”
The girls did not understand what their father meant. They went home and asked their mother about it. When they told her what he had said, she was very annoyed. Although Sahala apologized to her later, she would not forgive him for breaking his promise.
Then, the earth began to tremble, and volcanoes started to erupt. The earth cracked to form a big hole. People said that this hole became Lake Toba.
Indikator  : Menentukan info rinci.
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks narrative siswa sanggup memilih balasan pertanyaan perihal info rinci di dalam teks dengan tepat.
Soal no. 28
28. Why did the girls’ mother get angry with Sahala?
A.  She broke his promise.
B.  He did not get the food.
C.  She apologized for the daughters.
D.  The girls did not understand him.
Kunci  Jawaban :  APembahasan  : Dari konteks kalimat, khususnya pada paragraph 4 diketahui adanya kalimata yang memberi alasan mengapa Ibu belum dewasa wanita itu murka pada Sahala. Alasannya yaitu lantaran Sahala tidak menepati janjinya untuk menjaga belakang layar mereka. Kaprikornus balasan soal ini yaitu A.
Indikator  : Menentukan pokok pikiran paragraph.
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks narrative siswa sanggup memilih balasan pertanyaan perihal pokok pikiran paragraf tertentu teks dengan tepat.
Soal no. 29
29. What is the main idea of last paragraph?
A.  The earth began to erupt and tremble very hard.
B.  What happened after Sahala broke his promise.
C.  The volcanoes erupted as soon as the earth trembled.
D.  The earth and the volcanoes made a hole for the people.
Kunci Jawaban : B Pembahasan  : Bila kita baca kalimat-kalimat pada paragraf terakhir maka terang semuanya menjelaskan apa yang terjadi sehabis Sahala tidak menepati janjinya. Kaprikornus balasan yang paling sempurna untuk soal ini yaitu balasan B.
Indikator  : Menentukan pesan moral.
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks narrative siswa sanggup memilih balasan pertanyaan perihal pesan sopan santun dari isi teks dengan tepat.
Soal no. 30
30. What is the sopan santun value of telling the story?
A.  Father has to care all his daughters.
B.  Children must obey their mother.
C.  It is not good to break our promise.
D.  We have to be good with our wife.
Kunci Jawaban : C Pembahasan  : Bila kita baca teks dan pahami isi teks di atas terang kisah ini diceritakan untuk memberikan pesan kalau orang itu tidak baik mengingkari janjinya. Kaprikornus balasan yang paling sempurna untuk soal ini yaitu C.
Read Text 13 and answer questions 31 to 33
Text 13
A galaxy is a collection of stars and other astronomical bodies, including planets, comets and asteroids, held together by gravity.
There are many different physical forms and measurements of galaxies. These include the spiral, barrel-spiral and elliptical. Our galaxy, called the Milky Way, is approximately 100,000 light years in width and contains over 100 billion stars.
The centre of galaxies can contain many young, very hot stars as well as older stars. Swirling clouds that have been energized by magnetic forces also exist in the centre.
At this point in time, no one knows the exact number of galaxies in the universe.
Astronomers are, however, learning more and more about them everyday.
Adapted from Text Types in English 3, Macmillan Education Australia PTY LTD
Indikator : Menentukan citra umum isi bacaan.
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks report siswa sanggup memilih balasan pertanyaan perihal citra umum isi bacaan dengan tepat.
Soal no. 31
31. What does the text mainly talk about?
A.  Stars and other astronomical bodies.
B.  The galaxy physical forms.
C.  The galaxy centre.
D.  Galaxies
Kunci Jawaban : D
Pembahasan  : Bila kita baca teks dan pahami isi teks di atas terang secara umum membahas perihal galaxies. Jawaban lain ada yang terlalu umum dan ada yang terlalu sempit. Kaprikornus balasan yang paling sempurna untuk soal ini yaitu balasan D.
Indikator  : Menentukan info tersirat.
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks narrative siswa sanggup memilih info tersirat yg sempurna untuk melengkapi pernyataan yang diberikan dengn tepat.
Soal no. 32
32. From the text we know that ….
A.  gravity holds galaxies together in this universe
B.  the number of our universe is limited in size
C.  astronomers cannot study about galaxy anymore
D.  there are some forms of galaxies that we know
Kunci Jawaban : APembahasan  : Bila kita baca tiap balasan dan kita sesuaikan dengan isi teks maka hanya balasan A yang benar. Jawaban yang lainnya salah. Kaprikornus balasan yang paling sempurna untuk soal ini yaitu balasan A.
Indikator  : Menentukan acuan kata.
Indikator soal  : Disajikan sebuah kalimat yang memuat kata ganti tertentu, siswa dapat
menentukan balasan pertanyaan perihal kata acuan dalam teks dengan tepat.
Soal no. 33
33. “Ourgalaxy, called the Milky Way, is…” (paragraph 3)
What does the underlined word in the sentence refer to?
A.  The writer and the readers.
B.  The readers and their friends.
C.  The people of the world.
D.  The members of the galaxies.
Kunci Jawaban : A
Pembahasan  : Arti kata “our” dalam konteks ini yaitu kita bukan kami. Bila demikian maka yang dimaksud yaitu si penulis dan si pembaca teks ini, bukan yang lain. Kaprikornus balasan soal yang paling sempurna untuk soal ini yaitu balasan A.
Read Text 14 and answer questions 34 to 37.
Text 14

On Saturday, 20th

April 2003, Aron Ralston went climbing in the Utah National Park USA. He did not tell his friends or family and he took no mobile phone at all. Later, there was a terrible accident. An enormous rock trapped Aron’s arm. He was there for six days. He could not sleep at night because it was very cold. He did not drink any fresh water, and there was not any food to eat. Besides, he did not see any people.
Fortunately, Aron was safe. On the sixth day he escaped. He amputated his trapped arm with a small knife. Then he walked six miles. Finally a helicopter saw and rescued him. 
Aron wrote a book about his experience. Now he climbs with an artificial arm.
Indikator : Menentukan info tertentu.
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks recount siswa sanggup memilih balasan pertanyaan perihal info tertentu dengan tepat.

Soal no. 34
34. What did Aron do On Saturday 20th April 2003?
A.  He went to USA to visit his family.
B.  He rescued someone with a helicopter.
C.  He climbed in the Utah National Park.
D.  He amputed his trapped arm with a knife.
Kunci Jawaban : C
Pembahasan  : Dari kalimat pertama terang apa yang Aron lakukan. Kaprikornus Kunci Jawaban soal ini yaitu C.
Indikator : Menentukan info rinci.
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks recount siswa sanggup memilih balasan pertanyaan perihal info rinci di dalam teks dengan tepat.
Soal no. 35
35. Aron could not drink and eat at that time because … .
A.  his drink and food was gone on his way
B.  he was not able to go anywhere
C.  the weather around him was very cold
D.  he did not tell anybody about his activity
Kunci Jawaban : B
Pembahasan  : Dari kalimat-kalimat penjelas pada teks pertama alasan mengapa ia tidak sanggup minum dan makan yaitu lantaran ia tidak sanggup kemana-mana lantaran tangannya terjebak es. Kaprikornus balasan soal ini yaitu B.
Indikator : Menentukan pokok pikiran.
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks recount siswa sanggup memilih balasan pertanyaan perihal pokok pikiran salah satu paragra dalam teks recount dengan tepat.
Soal no. 36
36. What is the second paragraph of the text about?
A.  What Aron did to make him sleep well.
B.  Why Aron wrote his terrible experience.
C.  How Aron escaped from the accident.
D.  What happened to the helicopter.
Kunci Jawaban : C
Pembahasan  : Dari kalimat-kalimat penjelas pada teks terang paragraph 2 berbicara perihal bagaimana Aron sanggup selamat dari petaka tersebut. Kaprikornus balasan soal ini yaitu C.
Indikator : Menentukan makna kata.
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks recount siswa sanggup memilih balasan pertanyaan perihal makna kata dalam kalimat teks dengan tepat.

Soal no. 37
37. “Now he climbs with an artificialarm.”
What does the underlined word mean?
A.  Mobile.
B.  Official.
C.  Natural.
D.  Man-made.
Kunci Jawaban : DPembahasan  : Karena lengan Aron sudah diamputasi dan diganti dengan tangan gres maka sanggup dipastikan bahwa lengan itu lengan buatan manusia. Kaprikornus balasan yang paling sempurna yaitu D.

For questions 38 to 40 choose the best words to complete Text 15 below.
Text 15
My Lovely Pet
I used to have a beautiful cat named Proudy. She had white fluffy fur and purple eyes and she had a little gray spot on her head and a black spot on her tail, and she also had small legs with very cute paws.
Proudy was a very smart cat too. She knew my …(38). She would wake me up in the morning, a couple of minutes before my alarm clock rang. She even knew what time I came home. When I opened the door, she would jump on me … (39)as if she was trying to tell me that she missed me so much.
Proudy and I used to have great times together. Unfortunately last year she died …(40) a truck hit her. I buried her in our garden in front of my bedroom window. I really love and miss Proudy.
Indikator  : Melengkapi teks dengan kata benda.
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks descriptive dengan tiga rumpang siswa sanggup memilih kata benda yang sempurna untuk melengkapinya.

Soal no. 38
38. A. business
B.  schedule
C.  alarm
D.  plan
Kunci Jawaban : B
Pembahasan  : Bila kita baca kata-kata ibarat wake up, came home. Pada kalimat kalimat penjelas di dalam teks, maka balasan yang paling sempurna yaitu B.
Indikator : Melengkapi teks dengan kata keterangan
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks descriptive dengan tiga rumpang siswa sanggup memilih kata keterangan yang sempurna untuk melengkapinya.
Soal no. 39
39
A. quickly
B.  slowly
C.  lazily
D.  wildly
Kunci  Jawaban :  A
Pembahasan  : Kata yang harus dipilih berupa kata keterangan cara melaksanakan sesuatu. Karena kucing melompat ke penulis untuk mengungkapkan kerinduan pada tuannya, maka cara kucing melompat yang sempurna yaitu dengan cepat (quickly). Cara lain kurang cocok dengan klarifikasi dalam teks. Kaprikornus Kunci Jawabanyang paling sempurna untuk soal ini yaitu A.
Indikator  : Melengkapi teks dengan kata penghubung
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks descriptive dengan tiga rumpang siswa sanggup memilih kata penghubung yang sempurna untuk melengkapinya.
Soal no. 40
40. A. although
B.  because
C.  however
D.  if
Kunci Jawaban : BPembahasan  : Kata yang harus dipilih berupa kata penghubung yang menghubungkan dua pernyataan. Karena kedua pernyataan itu menunjukkan alasannya yaitu akhir maka kata penghubung because yang paling tepat. Kata penghubung yang lain tidak cocok. Kaprikornus Kunci Jawaban yang paling sempurna untuk soal ini yaitu B.

Read Text 16 and answer questions 41 to 43.
Text 16
Ginger is a type of tropical plant. It is typically used in a variety of cuisines around the world. It can also be used to add color and flair to gardens and landscapes. The most common type of ginger used in cooking today is Zingiber officinale.
As a root plant ginger can reach up to 4 feet high, with a stalk containing clusters of small, yellow flowers. When eaten, ginger has a spicy taste--though this dulls as the plant ages. Young ginger plants are typically moist and fleshy, and become drier and more fibrous as they age.
The root of the ginger plant is most often used in cooking. It can be grated, shredded, or even sliced over various items. It is a commonly used ingredient for baking, and is used regularly in cookies, cakes, pies, and other desserts. This plant can also be used as a complementary spice to meats, fish, or even pasta dishes.
According to Disabled World, ginger is often used in the treatment of cure of nausea, motion sickness, and upset stomachs. In addition, ginger use has been found to be effective in the treatment of cataracts, ammenorhea, and heart disease.

Indikator  : Menentukan info rinci.
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks report siswa sanggup melengkapi pernyataan perihal info rinci dalam teks dengan tepat.

Soal no. 41
41. People use ginger to cure heart disease because it is … for it.
A.  effective
B.  worthless
C.  invaluable
D.  inefficient
Kunci  Jawaban :  APembahasan  : Dari kalimat terakhir diketahui bahwa ginger mujarab untuk mengobati sakit jantung. Kaprikornus Kunci Jawabanyang paling sempurna untuk soal ini yaitu A.
Indikator  : Menentukan pokok pikiran.
Indikator soal  : Disajikan sebuah teks report siswa sanggup memilih balasan pertanyaan perihal pokok pikiran salah satu paragraph teks dengan tepat.

Soal no. 41
42. What is the main idea of paragraph 3?
A.  Ginger can also be used as a complementary spice to dishes.
B.  Ginger is used regularly in cookies, cakes, pies, and other desserts.
C.  Young ginger plants are typically moist and fleshy.
D.  The root of the ginger plant is most often used in cooking.
Kunci Jawaban : DPembahasan  : Berdasarkan paragraf 3, diketahui bahwa kalimat-kalimat yang ada menjelaskan perihal kalimat yang pertama. Ini artinya bahwa kalimat pertama itu menjadi pokok pikirannya. Kaprikornus Kunci Jawabansoal ini yaitu D.
Indikator  : Menentukan makna kata
Indikator soal : Disajikan sebuah teks report siswa sanggup memilih balasan pertanyaan perihal makna kata dengan tepat.
Soal no. 43
43. “…and become drier and more fibrous as they age.”
What does the underlined word mean?
A.  Grow old
B.  Become ripe
C.  Get wet
D.  Be rotten
Kunci Jawaban  : APembahasan  : Berdasarkan konteks kalimat yg diberikan maka arti kata age yang paling sempurna yaitu grow old. Kaprikornus Kunci Jawaban soal ini yaitu A.

Read Text 17 and answer questions 44 to 46.
Text 17
Jerry was riding his motorcycle home late one night when he saw a young girl waiting by a bus stop. He stopped his motorcycle and told her that he did not think the buses were running so late at night and offered her a ride. The night air was getting chilly, so he took off his jacket and gave it to her. Jerry found out that the girl’s name was Siska and she was on her way home. After an hour drive, they arrived at her home. Jerry said goodnight and went home himself.
The next day, he remembered that Siska still had his jacket. He went to Siska’s house and knocked on the door. An old woman answered. Jerry told her about the ride he had given her daughter Siska, and he had to come back to get the jacket he had lent her. The old woman looked very confused.
Jerry noticed a picture of Siska on the table. He pointed to it and told the old woman
that she was the girl he had given a ride to.
With her shaking voice, the old woman told Jerry that her daughter had been died for many years and was buried in a cemetery about an hour drive away from there. Jerry ran to his motorcycle and drove to the cemetery. There he found his jacket, neatly folded on top of a grave. The name on the gravestone was Siska Mutiara.
Indikator  : Menentukan citra umum.
Indikator soal : Disajikan sebuah teks “Cerita pendek ” siswa sanggup memilih balasan pertanyaan perihal citra umum isi bacaan dengan tepat.
Soal no. 44
44. What is the text about?
A.  Jerry’s nice night
B.  Jerry’s ghosts
C.  Jerry’s accident
D.  Jerry’s weird experience
Kunci Jawaban  : D
Pembahasan  : Bila kita baca secara keseluruhan maka teks diatas menceritakan perihal pengalaman Jerry yang aneh. Kaprikornus Kunci Jawaban soal ini yaitu D.
Indikator  : Menentukan acuan kata.
Indikator soal : Disajikan sebuah teks “Cerita pendek ” siswa sanggup memilih balasan pertanyaan perihal acuan kata tertentu dalam teks dengantepat.
Soal no. 45
45. “Therehe found his jacket”
What does the underlined word refer to?
A.  In the house.
B.  At the cemetery.
C.  On the road.
D.  Near the graveyard.
Kunci Jawaban : B
Pembahasan  : Kata there menggantikan kata keterangan tempat. Berdasarkan konteks kalimat dalam teks, terang kata yang dirujuk oleh kata there yaitu at the cemetery. Kaprikornus Kunci Jawabansoal ini yang paling sempurna yaitu B.
Indikator  : Menentukan pesan moral.
Indikator soal   : Disajikan sebuah teks “Cerita pendek ” siswa sanggup memilih balasan pertanyaan perihal pesan sopan santun teks dengan tepat.
Soal no. 46
46. What sopan santun value does the writer of the story want to convey?
A.  Be happy when you are passing by a graveyard on your way home.
B.  Be smart that other living thing can hit you when you are somewhere.
C.  Be ready that It is possible that devil can meet someone to work together.
D.  Be careful that devil might interrupt you when you are doing something.
Kunci Jawaban  : DPembahasan  : Cerita di atas mungkin terjadi dimana ada mahluk halus yang mencoba menarik hati kita sewaktu kita pergi atau pulang dari suatu tempat. Karena itu waspadalah dengan membaca doa sebelum berangkat untuk keselamatan kita dan bebas dari gangguan mahluk halus. Kaprikornus Kunci Jawaban soal ini yang paling sempurna yaitu D.
Indikator  : Menyusun kata-kata menjadi kalimat.
Indikator soal   : Disajikan 8 kata-kata yang diacak, siswa sanggup memilih susunan kata-kata yang sempurna untuk membentuk kalimat kompleks yang benar

Soal nomor 47.
47. Arrange these words into a meaningful sentence.
Mr. Hakim – the car – yesterday – I – seen – have – which – bought
1 2 3 4 5 6 7 8
A.  4, 5, 6, 2, 1, 7, 3, 8
B.  4, 6, 5, 2, 7, 1, 8, 3
C.  4, 1, 5, 2, 7, 8, 3, 6
D.  4, 8, 2, 7, 6, 5, 1, 3
Kunci Jawaban : B
Pembahasan  : Ada kata-kata di soal yang bila dalam kalimat niscaya dalam posisi berurutan yaitu kata have dan kata kerja ketiga seen (have seen). Berdasarkan hukum ini maka pilihan balasan soal di atas yang palingbenar yaitu D.
Indikator  : Menyusun kata-kata menjadi kalimat.
Indikator soal : Disajikan 8 kata-kata yang diacak, siswa sanggup memilih susunan kata-kata yang sempurna untuk membentuk kalimat beragam yang benar.
Soal 48
48. Arrange these words into a meaningful sentence.
The game – did – his brother – won – Rido – easily – and – so
1                    2           3              4          5          6          7        8
A.  5, 2, 1, 4, 6, 8, 7, 3
B.  5, 7, 3, 1, 4, 6, 2, 8
C.  5, 4, 1, 6, 7, 8, 2, 3
D.  5, 1, 4, 6, 8, 7, 3, 2
Kunci Jawaban : CPembahasan  : Kalimat di atas menggunakan kata and dan so. Ini yaitu ciri kalimat majemuk.Karena kalimat ini menggunakan teladan and so, maka teladan yaitu and so +kt. Bantu + subjek kalimat kedua. Berdasarkan hukum ini maka pilihan balasan soal di atas yang paling benar yaitu C.
Indikator  : Menyusun kata-kata menjadi paragraph linier.
Indikator soal   : Disajikan 8 kalimat yang diacak, siswa sanggup memilih susunan kalimat yang sempurna untuk membentuk paragraph atau teks yang padu
Soal 49
49. Rearrange the following sentences into a coherent paragraph or text.

  1. The Royal Mint makes the coins used as money.
  2. Newton joined the Royal Mint in London in 1696.
  3. Three years later he became Master of the Mint and a rich man, but he never married, and he lived simply.
  4. Two years later he was knighted Sir Isaac Newton by Queen Anne.
  5. In 1703 Newton became president of the Royal Society.
  6. He also kept up his argument with Leibniz.
  7. For the rest of his life he was in charge of the Royal Mint.
  8. Newton was now 57 years old.
  9. Isaac Newton died in London on March 20, 1727, at the age of 85.

A.  2-1-3-6-7-4-5-9-8
B.  2-1-7-8-3-5-6-9-5
C.  2-1-3-8-7-6-5-4-9.
D.  2-3-1-7-8-5-6-9-4
Kunci Jawaban : CPembahasan  : Kalimat di atas terdiri atas kalimat-kalimat yang dijelaskan dan kalimat yang menjelaskan. Bila kita menjodohkan dua-dua antara kalimat yang dijelaskan dan yang menjelaskan maka susunan balasan C menjadi yang paling tepat. Selain cara ini kita juga melihat urutan tahun kejadiannya. Berdasarkan hukum ini maka pilihan balasan yang paling benar yaitu C.
Indikator  : Menyusun kata-kata menjadi paragraph linier.
Indikator soal   : Disajikan 6 kalimat yang diacak, siswa sanggup memilih susunan kalimat yang sempurna untuk membentuk paragraph atau teks yang padu
Soal 50.
50. Arrange the sentences below into a coherent paragraph.

  1. It is estimated that it has been cut off from the main land for perhaps 80 million years. It is estimated that it has been cut off from the main land for perhaps 80 million years.
  2. Madagascar is an island 250 miles off the coast of Africa.
  3. The island today is a refuge for many forms of life that have become rare or extinct in other parts of the world.
  4. For example, up to 80 percent of Madagascar’s plant species are unique to the island.
  5. In addition, about 46 kinds of birds are found nowhere else.
  6. Lemurs, which else where were unable to compete with their larger primate cousins, the monkeys, continue to thrive in the isolation of Madagascar.

A.  2-1-3-4-5-6.
B.  2-3-1-5-4-6
C.  2-4-5-1-6-3
D.  2-6-4-3-1-5
Kunci Jawaban : A
Pembahasan  : Seperti soal sebelumnya, kalimat di atas terdiri atas kalimat-kalimat yang dijelaskan dan kalimat yang menjelaskan. Misalnya kalimat nomor 3 itu niscaya yang menjelaskan kalimat nomor 1, bukan kalimat yang lain. Dengan demikian sanggup dipastikan pilihan balasan soal di atas
yang paling benar yaitu A.
KODE IKLAN 300x 250
close
==[ Klik disini 1X ] [ Close ]==
KODE IKLAN DFP 2
KODE IKLAN DFP 2